sunnuntai 18. marraskuuta 2012

SLY 2: KONNAKOPLA

Sly 2: KonnienKopla (engl. Sly 2: Band of Thieves) on Playstation 2:lle  2004 vuonna julkaistu peli. Pelin on kehittänyt Sucker Punch.

Kaksi vuotta aiemmin Sly ystävineen löi Clockwerkin ja muut Fiendish Five-koplan jäsenet. Clockwerkin osat vietiin museoon, Kairoon, Egyptiin.


Tarina alkaa, kun Sly, Bentley ja Murray murtautuvat Kairon museoon tavoitteenaan varastaa Clockwerkin osat. Tarkastaja Carmelita Fox ja konstaapeli Neyla tosin yllättävät heidät kesken keikan, syyttäen heitä Clockwerkin osien ryöväämisestä. Tätä Sly ei kuitenkaan ole tehnyt, ja hän saakin Neylan "lipsautuksen" ansiosta selville, että osat on  varastaa maineikas Klaww-gang, ja että he aikovat herättää Clockwerkin henkiin.

Päästyään pakoon museoalueelta, jonka Interpol oli saartanut, Sly ryhtyy tovereineen suunnittelemaan suurta ja monimutkaista projektia Clockwerkin osien löytämiseksi.


Ensimmäisenä kohteena on Pariisi, jonne Klaww-gangin väärennösosaston johtaja Dimitri, on kätkenyt Clockwerkin pyrstösulat ja käyttää niitä nyt rahanpainolaattoina. Monien mutkien kautta Sly saartaa Dimitrin tämän rahanpainohuoneeseen, jossa hän käy varsin musikaalisen kaksintaistelun ja Dimitrin peitottuaan nappaa pyrstösulat mukaansa.

Toiseen kohteeseen, Intiaan, päästyään Sly, Bentley ja Murray tutustuvat paikalliseen ylimykseen, "kuningas" Rajaniin.  Rajan pyörittää suurta ja tuottoisaa mausteteollisuuden yritystä, mutta ainoa syy miksi Sly sinne tuli, oli Rajanin valtaistuimen päälle asennetut Clockwerkin siivet. Kopla saa siivet itselleen, mutta Rajan pääsee karkuun. Kopla tajuaa että, Rajanilla oli mukanaan Clockwerkin sydän.

Kopla saa selville, että Rajan on paennut syvällä viidakossa olevaan temppeliin. Siellä hän pyörittää maustebisnestään Clockwerkin sydämen avulla.. Sly ja jengi onnistuvat saamaan ensin ensimmäisen puoliskon Clockwerkin sydämestä, mutta toisesta Rajan ei aio luopua. Murray kuitenkin onnistuu voittamaan Rajanin temppelin keskellä olevassa altaassa kaksintaistelussa, ja saa toisenkin puoliskon. Mutta kun he yrittävät päästä altaasta pois konstaapeli Neylan avulla, hän ei suostukaan auttamaan.


 Slyn jengin kanssa aiemmin sopimuksen tehnyt konstaapeli Neyla paljastuu petturiksi, joka on kavaltanut heidät vankilanjohtaja Kreivittären kynsiin. Kreivitär vie Slyn ja Murrayn Tšekkiin, tämän vankilaan. Neyla ja Kreivitär unohtivat tosin koplan kolmannen jäsenen, Bentleyn. Bentley joutuu kovaan koetukseen, mutta onnistuu vapauttamaan Slyn ja yhdessä he vapautavat Murrayn.


Paon jälkeen kolmikko saa selville, että Kreivitär on Klaww-gangin salainen jäsen, ja hänellä on hallussaan Clockwerkin silmät. Sly ja kopla lähtee hakemaan niitä, vaikka asiaa vaikeuttaa konstaapeli Neyla ja hänen palkkasotilasarmeijansa, joka käy sotaa Kreivitärtä vastaan. Tason alussa, ensimmäisessä keikassa, Kreivittären luona kuntoutustornissa, Sly saa selville että Kreivittärellä on Carmelita vankinaan, jota hän yrittää Clockwerkin silmien avulla hypnotisoida. Mutta ei aikaakaan, kun Kreivitär makaa henkihieverissä maassa ja Slyn kopla, sekä Carmelita pakenevat mukanaan Clockwerkin hypnoottisia voimia omaava silmäkoneisto.


Neljänneksi kohteeksi ilmenee Kanadan pohjola, jossa Klaww-gangin logistiikkajohtaja Jean-Bison pitää yllä mainariperinteitä ja valvoo rautatieyhtiönsä "Rautahepojen"(junien) menestymistä. Täältä Slyn jengi varastaa Clockwerkin keuhkot ja vatsan.


Jeanilla on tosin vielä Clockwerkin kynnet, joiden avulla hän kaataa Kanadan metsiä. Kolmikko koittaa huijata Jean-Bisonia metsurikilpailussa, mutta Jean huomaa tämän, ja tainnuttaa kolmikon. Kopla pääsee pakoon, tosin joutuen ensin kohtaamaan päälle kahden metrin pituisen ja suurikokoisen Jean Bisonin.  Samalla kun kopla taistelee Jean-Bisonia vastaa, he saavat selville että Jean on myynyt kaikki heidän varastamat Clockwerkin osat Klaww-gangin viimeiselle jäsenelle, Arpeggiolle.


Kolmikko päättää murtautua Arpeggion ilmalaivaan. Siellä Sly raivaa tiensä ilmalaivan ohjaushuoneeseen, johon Arpeggio tiedemiehineen on koonnut Slyn jengiltä kipdnappauksen yhteydestä viedyt Clockwerkin osat. Sly pudottaa Clockwerkin alas, mutta se ei mennytkään rikki, vaan juuri oikeaan asentoon sen herättämiseksi henkiin. Koska suu (tai tässä tapauksessa nokka) aukesi, Arpeggio aikoo muuttua Clockwerkiksi. Kun Arpeggio lähtee kohti Clockwerkiä, Neyla kaataa ja murhaa liikuntakyvyttömän Arpeggion ja asettuu itse ohjaamaan valmistunutta Clockwerkia, jota Sly lähtee välittömästi jahtaamaan.

Lopulta Carmelitan (helikopterin) avulla "Clock-La" (Clockwerkin ja Neylan yhdistelmä) saadaan peitottua, mutta samalla Bentley vammautuu pysyvästi jaloistaan. Carmelitaa harmitti, kun ei ollut ajoissa ampumassa Clock-laata, ja kostaa Neylalle tuhoamalla vihasirun. Silloin Clockwerkin osat vanhenivat ja ruostuivat kuin taikaiskusta. Lopuksi tarkastaja Carmelita Fox, tavalliseen tapaansa mukaan, ilmoittaa pidättäneensä heidät. Sly antautuu sillä ehdolla, että Interpol päästää Bentleyn ja Murrayn menemään. Lopuksi Sly pidätetään, mutta hän karkaa matkalla vankilaan ja pääsee vapaaksi.


Slyn, Bentleyn ja Murrayn seikkailut päättyvät tilapäisesti tähän, mutta ne jatkuvat menestyneen pelisarjan seuraavissa osissa.   


Päähenkilöt:



SLY

BENTLEY

MURRAY




 Mukana myös ihastuttava Tarkastaja Fox (Carmelita Fox).






Klaww-gang:

   


Neyla: Neylan New Delhissä vietetty riistetty lapsuus kannusti häntä kehittämään itseään yliopistossa Isossa-Britanniassa. Siellä ollessaan hän käytti taivuttelutaitojaan luodakseen muista oppilaista läksyringin, joka teki hänen työnsä. Kun rinki hajosi ja hän jäi kiinni, viranomaiset olivat niin vakuuttuneita hänen taidoistaan, että he tarjosivat hänelle työpaikkaa Interpolista. Konstaapeli Neyla on hyvin hurmaava henkilö, joka pystyy vakuuttamaan kenet tahansa puhumalla. 






Dimitri: Kerran intohimoinen nuori taiteilija Dimitri luopui luovuudestaan saatuaan kovaa kritiikkiä muulta taideyhteisöltä. Vihainen ja oikeasta suunnasta eksynyt Dimitri ryhtyi väärentäjäksi ja kopioimaan vanhoja mestariteoksia rankaistakseen niitä, joilla on "huono maku". Nykyään tämä iguaanimainen mies pitää yllä valoja välkkyvää yökerhoa Pariisissa, joka on yhtä viimeistä huutoa kuin hänen Elviksen perusvaatetusta muistuttava vaatekertansa. Yökerho kätkee hyvin hänen väärennysuransa, jota hän harjoittaa Clockwerkin pyrstösulkien avulla tapahtuvalla kalliilla rahanpainokoneella. Seteleiden väärentämisen ohella hän maalaa kuuluisia taideteoksia uudelleen, rangaisten näin tätä kauhistelevaa taidemaailmaa. Hän myös salaa levittää yökerhon ruoan mukana Rajanin valmistamaaa laitonta "hyvän olon" maustetta. Rikollinen ura päättyy, kun Sly saartaa huonoa englantia puhuvan Dimitrin tämän omaan rahanpainohuoneeseen ja musikaalisen kaksintaistelun päätyttyä ilmiantaa tämän Interpolille. 




Rajan: Rajan vietti lapsuutensa köyhyydessä mausteita myyden, mutta aikuistuttuaan hän nousi arvoasteikoissa ja kruunasi itsensä lopulta vuorten kuninkaaksi. Tällä hetkellä hän pitää yllä maailmanlaajuista mausteteollisuuden yritystään, jonka ansiosta hän on rikastunutkin. Intiassa sijaitsevan palatsinsa tiukoista turvatoimista huolimatta Sly ja hänen jenginsä ryöväävät Rajanin valtaistuimen päälle asetetut Clockwerkin siivet kuninkaallisten tanssiaisten aikana, joissa Interpol käynnistää ratsiansa ja Rajan joutuu vetäytymään viidakon kätköihin omista juhlistaan. Vaikka Rajan menettikin uusimman palatsinsa, hän perusti sen jälkeen maustetehtaan viidakossa sijaitseville ikivanhoille raunioille, jonka tuotantoa hän on lähiaikoina kasvattanut Clockwerkin väsymättömällä sydämellä. Rajan on kuitenkin halkaissut sydämen kahtia, mikä tekee operaatiosta hankalan. Toista puolta hän pitää keppinsä kärjessä. Sly ja hänen jenginsä saavat kuitenkin tämän sydämen saaliikseen, mutta ensin Murray joutuu ottamaan ankaran matsin verenhimoista ja voimakasta tiikeriä, Rajania vastaan. Tämä kuitenkin päättyy Murrayn voittoon, ja niin on yksi Intian kotikutoisista ylimyksistä kukistettua.


 Kreivitär: Kreivitär oli alkujaan Interpolin leivissä työskennellyt erikoisagentti, joka miehensä myrkyttäen sai omakseen heidän yhteiset käteisvaransa. Nyt tämä puoliksi hämähäkki (mustaleski), puoliksi todella kalpeaihoinen ihminen, on päässyt mukaan Klaww-gangiin sen salaisena jäsenenä. Interpolin ansiosta hän omistaa erään synkeän vankilasaaren, jonka vankilukumäärää Sly ja Murray lopulta pääsevät täyttämään. Monien mutkien jälkeen Bentley onnistuu pelastamaan toverinsa vankeudelta, jonka aikana Kreivitär joutuu vetäytymään kartanoonsa. Osittain kostoiskuksi Sly ja hänen jenginsä päättävät ryövätä Kreivittären omistaman Clockwerkin silmäkoneiston, jota hän häikäilemättömästi käyttää hypnotismin salojen opettelemiseen. Kreivitär ei luonnollisesti luovu tästä arvotavarastaan helpolla, vaan Sly joutuu kohtaamaan hänet erään tornin huipulla myrskyisenä yönä. Hurjan kaksintaistelun aikana Slyn psykologiset vahvuudet joutuvat koetukselle vastustajansa hypnotismitaitojen edessä, mutta lopulta Kreivitär saadaan taltutettua ja Clockwerkin silmäkoneisto ryövättyä. 





Jean Bison: Vuonna 1852 Jean Bison yritti vaurastua aikansa kultakuumeen aikaan Kanadan pohjolassa, mutta joutui epäonnekseen lumivyöryn hautaamaksi ja jäädyttämäksi. Vuosikaudet hän säilyi jääkimpaleiden kohmettamana, ja niiden sulaessa hän pääsi vankeudestaan kohtaamaan nykyajan ihmeet. Nyt hän pitää yllä mainariperinteitä ja valvoo rautatieyhtiötään Klaww-gangin logistiikkajohtajana, hän käyttää kolmeen veturiin kahta Clockwerkin keuhkoa ja vatsaa pitääkseen ne liikeessä, Slyn mukaan Bison on outo tyyppi"Klaww-gang jakaa osia ja hän ottaa Keuhkot ja mahan!?" Myöhemmin tukkisavotalla Jean pitää samalla hallussaan Clockwerkin kynsiä, joiden avulla hän pystyy katkomaan puita entistäkin tehokkaammin. Pian Sly jengeineen päätyy näiden kynsien jäljille, eikä aikaakaan, kun he ovatkin jo haastamassa Jeania tukkimieskisaan. Kisan päätyttä kummastuneelle Jeanille selviää, että Sly tovereineen on syyllistynyt vilunkipeliin. Raivostuneen ja jättimäisen biisonin kohtaakin yllättäen tietokonenero Bentley. Bentley saa selville Jean-Bisonin myyneen kaikki Clockwerkin osat Arpeggiolle. Bentley päättää Slyn avustamana taistelun omaan voittoonsa. Näin päättyi Jeanin uraputki, mutta vielä jäi elämään tarinoita Kanadan pohjolan historiaan suuresti vaikuttaneesta mainarista. Jean Bison on nimensä mukaisesti biisoni. 





Arpeggio: Nuoruutensa aikana tämän papukaijan siivet ja ruumis eivät koskaan kehittyneet kovin suuriksi, minkä innoittamana tämä lontoolainen neropatti eteni urallaan mekaniikanasiantuntijaksi. Klaww-jengi huomasi tässä ylväässä sekä hyväkäytöksisessä linnussa tilaisuutensa ja tarjosi Arpeggiolle paikkaa jenginsä keksijänä, mihin suostuttuaan hän rakennutti pian edustavan ilmalaivastonsa kaaosta kylvämään. Nykyään hänen unelmansa mestaririkollisen urasta on käymässä toteen, kun hän kidnappaa Slyn tovereineen ja näiden keräämät Clockwerkin osat. Rakennustyön päätteeksi Clockwerk on viimeistelyä vaille valmiina, ja Arpeggio tahtoo välittömästi toteuttaa visionsa tämän ruumiiseen linkittymisestään, mutta yllättäen hänen palkkalistoillaan oleskellut Neyla pettääkin hänet ja murhaa tämän traagisesti Clockwerkin avustuksella. Arpeggion menehdyttyä hänen ilmalaivastonsa tuhoutuu myös, kun Sly taistelee Clockwerkiin kiinnittynyttä Neylaa vastaan armottomassa ilmataistelussa.


  Clockwerk/Clock-la



 


Siihen loppuivat juonipaljastukset !

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti